Eerste update - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Klaartje - WaarBenJij.nu Eerste update - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Klaartje - WaarBenJij.nu

Eerste update

Door: Klaartje

Blijf op de hoogte en volg Klaartje

26 Januari 2016 | Guatemala, Quetzaltenango

Ola!

Hier dan mijn eerste berichtje. Het heeft wat voeten in de aarde want er zijn hier genoeg cafes met WI-FI, maar nergens computers...Maar zoals jullie kunnen lezen heb ik een computer gevonden!! Op school hebben ze er maarliefst 1...

Tja waar zal ik beginnen. Er is in de afgelopen paar dagen al zo enorm veel op me afgekomen, dat ik weinig ruimte voel in mijn hoofd om een verhaal te typen. Het valt me best een beetje tegen om hier te zijn. En dat maakt het nu ook moeilijk voor me om een verhaal te typen.
Ik zit op dit moment in Xela en woon daar bij een gastgezin: papa Louis, mama Gaby en zoontje Jose van bijna 3. Super lieve en behulpzame mensen. Jose is echt geweldig. Hij kan mijn naam niet onthouden dus als hij iets wil zeggen roept hij gewoon heel hard: CHICA! Mijn gastgezin spreekt alleen maar Spaans, dus ik kan er deze keer echt niet onderuit hihi. Een behoorlijke uitdaging. In mijn gastgezin wonen nog 4 andere vrijwilligers. Ben dus niet alleen, alleen spreken zij al meer Spaans dan ik. Dus zit tijdens het eten behoorlijk vaak glazig om me heen te kijken. Geen idee wat er allemaal gezegd wordt! Het huis is heel simpel maar prima en Gaby kan heerlijk koken!
Qua weer is het hier in de nacht echt koud....vannacht onder 0 en zonder centrale verwarming en wat dunne dekentjes is het een behoorlijke uitdaging mezelf warm te houden in bed haha. Daarentegen is het overdag denk ik rond de 28 graden. Ach is maar een klein verschilletje!
Dit weekend ben ik op pad geweest met een Amerikaanse huisgenoot en haar vrienden. Zijn naar Fuentes Georginas gegaan. Dat zijn natuurlijke warmwaterbronnen.
Vandaag mijn eerste lesdag gehad......5 uur aan een stuk 1 op 1 les van een Spaanse docent. Ze is erg lief en behulpzaam en vooral ook erg grappig.

Aangezien niemand mijn naam hier uit kan spreken, ga ik op dit moment als Clarita door het leven. Best leuk toch ;-).

Ik ga er een eind aan breien. Moet zo eten want wil vanavond proberen een les yoga te nemen in een lokale yogastudio.

Dus hasta luego y besos, Clarita

  • 26 Januari 2016 - 01:48

    Diane:

    Wat leuk om van je te lezen!
    Brrr, erg koud in de nacht... Groot temperatuurverschil zeg.
    Geef het de tijd om te wennen, al die nieuwe indrukken vragen behoorlijk veel van je!
    Xx

  • 26 Januari 2016 - 07:24

    Col:

    Buenos dias Clarita! Leuk om zo snel al wat van je te horen. En tof dat je al meteen op sleeptouw bent genomen om een toeristische trekpleister te bekijken. Ik hoop dat je je snel op je gemak gaat voelen daar. En dat Spaans zal je binnen no time beheersen. Let maar op! Dikke X

  • 26 Januari 2016 - 10:03

    Mandy:

    Wat fijn wat van je te horen Clarita! En wat een indrukken moeten dat allemaal zijn. Heel veel succes en geef jezelf de tijd. Hasta luego xxx

  • 26 Januari 2016 - 10:55

    Pa P:

    De eerste week is voor jou misschien wel de moeilijkste van alle drie maanden. Na deze week kun je de balans opmaken. Over een week denk je Spaans, praat je Spaans en droom je Spaans. Als het 's nachts koud is ga je gewoon in die warmtebronnen liggen! En voor mij blijf je gewoon Klaartje.

  • 26 Januari 2016 - 12:35

    Arnoud:

    Veel plezier daar, maak er een mooie tijd van.

    Groet Arnoud

  • 26 Januari 2016 - 14:33

    Sjanett:

    Kan me voorstellen dat het allemaal vreemd en lastig kan zijn, maar hey over 3 maanden kijk je hier op terug en dan lach je er om! Hoort er allemaal bij (als het zo simpel zou zijn zou iedereen het wel doen) en is onderdeel van de ervaring die jou rijker en sterker gaat maken.
    Veel plezier/succes!!

  • 26 Januari 2016 - 19:05

    Hans:

    Ola Clarita,

    Ik denk dat we die naam er maar in moeten houden. Natuurlijk is alle begin moeilijk/lastig. Als je eenmaal gewend bent en je plekje hebt gevonden wordt het vast een leuke tijd. De mooie tijd moet nog komen. Ga je lezen!

  • 26 Januari 2016 - 19:30

    Anke:

    Ola chica Clarita,
    Fijn om al wat van je te horen!
    Ik was al heel benieuwd wat ze van je naam zouden gaan maken :). Best heftig hé, die eerste dagen waarin je vooral met handen en voeten bezig bent om je verstaanbaar te maken... Vanaf nu kan 't alleen nog maar beter worden ;). Wat is 't temperatuursverschil daar enorm zeg! Is 't overdag wel lekker in de zon?

    Muchos besos!

  • 26 Januari 2016 - 21:45

    Gabriella:

    Ciao Clarita!

    Wat leuk om nu al iets van je te lezen. Je bent dus toch op het vliegtuig gestapt ;-) Het avontuur is begonnen! Even wennen zo te lezen, maar ik weet zeker dat je met zo veel uur privé les snel begrijpt wat er wordt gezegd en daarna ook zelf Spaans leert spreken. Misschien leer je wel het meest van de kleine Jose. Lekker samen spelletjes spelen.
    Oh ja het temperatuurverschil... Heb je een warme muts, handschoenen en sokken? Hielp mij in Zuid Amerika waar het s nachts ook berekoud was. Daar hadden ze alles van Alpacca wol. Ik weet niet of dat ook in Guatamala is. Misschien iets van fleece of een kruik maken van colaflessen met warm water als ze dat hebben?

    Heel veel succes en plezier!

    Liefs

  • 26 Januari 2016 - 22:37

    Margriet :

    Hoi Klaartje.

    vind ik toch echt mooier dan de Spaanse variant, maar daar zul je het nu toch mee moeten doen

  • 26 Januari 2016 - 22:45

    Margriet:

    Aanvulling van bovenstaande mail. Ik zie maar een klein stukje verschijnen.
    Leuk van je te horen. Vandaag weer een stuk verder gekomen waarschijnlijk met je Spaans: 5 uur. Das lang. Blijf je Nederlands ook maar oefenen! Zijn er Nederlanders bij jou om tegen te praten? Probeer ook maar te genieten van het mooie weer. Kan je een deken sturen voor de nachten

  • 27 Januari 2016 - 08:41

    Leezan:

    Ik kan me voorstellen dat de eerste dagen heftig zijn, al die nieuwe indrukken! Je weet het he: stapje voor stapje. Fijn dat je je zo kan onderdompelen in het Spaans, je gaat zo vast met sprongen vooruit! Enne..Klarita klinkt goed!;-)

  • 27 Januari 2016 - 12:15

    Florieke:

    Lieve zus, fijn om van je te horen! Neem maar lekker de tijd om te wennen. Genoeg adviezen vanuit Nederland om je te helpen, lees ik ;-)

    xxx Florieke

  • 27 Januari 2016 - 13:05

    Kelly:

    Heee! Wat goed van je! En wat leuk dat je ondanks de beperkte ruimte in je hoofd ons toch eventjes mee neemt in je Spaanstalige avontuur!
    Geniet er van en dat Spaans komt wel goed Klaartje! Denk aan je! Xxx

  • 27 Januari 2016 - 21:50

    Mieke:

    Lieve Klaartje of Clarita :),
    Nieuwe aanplant vraagt tijd, warmte, liefde en vertrouwen om tot bloei te komen. Zing, geef het water, warmte, erkenning en de tijd die nodig is en je zult zien, je aanplant slaat aan en zal tot bloei komen. In gedachten bij je, dikke kus, Mieke

  • 27 Januari 2016 - 22:34

    Maayke:

    Hoi lieve Klaartje/ Clarita

    Leuk om van je te horen en te lezen. Wel fijn dat je gastgezin zo lief is. Natuurlijk kost het tijd om te wennen en Spaans te leren. Gelukkig is het eten lekker ;-), ook niet onbelangrijk toch?
    Veel liefs, xxx, Maayke

  • 09 Februari 2016 - 15:59

    Nicole:

    Hoi Klaartje,

    Leuk om al wat van je gehoord te hebben.
    Ben je al een beetje gewend?
    Hoe gaat het met je spaans?
    succes met alles en gauw tot horens xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2016

Weer thuis

03 Mei 2016

Weer thuis

29 April 2016

Aardbevingen, wateroverlast en klein ongelukje

18 April 2016

Laatste weken

02 April 2016

Baywatch babe
Klaartje

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 10518

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

03 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: